روغن نباتی بهار – سه — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

روغن نباتی بهار – سه — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

نام برند:
بهار

محصول:
روغن نباتی با عطر و طعم روغن کرمانشاهی

تگ لاین:
میان ماه من تا ماه گردون / تفاوت از زمین تا آسمان است

کاراکتر برند:

وعده برند:
باب ذائقه ایرانی

پیش زمینه:
ایرانیان برای پخت غذا همیشه از روغن حیوانی و کره استفاده می کردند؛ روغن نباتی برای دریافت مجوز ورود به آشپزخانه ایرانی، مجبور بود ظاهر و طعمش را به عادت و سلیقه ایرانیان نزدیک کند؛ از جمله این تغییرات تزریق هیدروژن به روغن بود تا به شکل جامد دربیاید و همچنین اضافه کردن رنگ تا شبیه به روغن حیوانی اعلا به نظر برسد. روغن بهار، علاوه بر این تغییرات، طعم و بوی روغن حیوانی را نیز به محصول خود اضافه کرده بود؛ و البته نسل هایی که عادت به مصرف روغن حیوانی یا به اصطلاح کرمانشاهی داشتند، همچنان بعد از سالها نیز مصرف روغن نباتی را دون شان، ناسالم و باعث بدمزه شدن غذا می دانستند.

مخاطب پیام آگهی:
در دورانی که زنان حضور اجتماعی و مشارکت بیشتری در کارها پیدا کرده بودند، در بسیاری از خانه ها خرید مواد غذایی به عهده زنان گذاشته شده بود اما رعایت سلیقه سایر اعضای خانواده، به خصوص همسر و پدر خانواده، نقش کلیدی در این انتخاب داشته و قطعن حساسیت زیادی روی کیفیت، بو و مزه روغن که یکی از مواد مورد نیاز برای تمام غذاهاست وجود داشته. زنان خانواده های سنتی تر به دلیل سلیقه و عادت مصرف خانواده نمی توانسته اند جز جامعه هدف آگهی باشند، در عین حال که در چنین خانواده هایی خرید بیشتر به عهده مردان بوده، کسانی که هرگز حاضر به کنار گذاشتن روغن حیوانی و مصرف روغن نباتی نبوده اند. بنابراین آگهی در بین بخش متجددتر جامعه به دنبال مخاطب می گردد و زنانی که هم حق انتخاب دارند و هم خواست تجربه محصولات جدید.

شرح آگهی:
تصویر ماه گردون در آسمان شب در پس زمینه، و شعار و تصویر محصول در پیش زمینه قرار گرفته. بیت اول شعر در نقش شعار اصلی روی دایره سفید رنگ با بیشترین گیرایی، نقش ورودی تصویر را بازی می کند و در پایان جمله بلافاصله “ماه من” یعنی بسته بندی روغن بهار را می بینیم؛ این آگهی با اضافه کردن دست زن جوانی که بسته بندی روغن را در دست گرفته و با حالت افتخار بالا برده پیام کامل تری را ارائه داده و به لحاظ اضافه کردن یک عنصر انسانی ارتباط قوی تری با مخاطب برقرار می کند. حلقه های دور ساعد دست زن، نه تنها جذابیت و حرکت به طرح می دهد، بلکه اشاره به ظرافت سلیقه زنی دارد که این روغن را انتخاب کرده و از آن راضی است – یعنی این روغن مورد علاقه زنان باسلیقه است! – چیدمان اجزای طرح به گونه ای است که پس از تیتر و بسته بندی روغن، چشم به سوی مصرع دوم کشیده می شود، “تفاوت از زمین تا آسمان است” و بعد به سمت پایین هدایت شده و پیامی را درباره کیفیت محصول و برتری اش نسبت به رقبا، به مخاطب می دهد. جمله “روغن نباتی بهار مبتکر تهیه روغن نباتی با عطر و طعم روغن کرمانشاهی” با تاکید بر جایگاه و لیدر بودن برند، دلیل کافی برای انتخاب این محصول به مخاطب داده و پیام آگهی را جمع بندی می کند.

 

 

* تصویر از کتاب سرخ و سیاه انتشارات سیته

** درباره مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه

No Comments

Post a Comment