روغن نباتی بهار – چهار — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

روغن نباتی بهار – چهار — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

نام برند:
بهار

محصول:
روغن نباتی با عطر و طعم روغن کرمانشاهی

تگ لاین:
عطر بهار خوش طعم، رونق دهد غذا را / بازآورد به خانه، مرد گریز پا را

کاراکتر برند:

وعده برند:
باب ذائقه ایرانی

پیش زمینه:
ایرانیان برای پخت غذا همیشه از روغن حیوانی و کره استفاده می کردند؛ روغن نباتی برای دریافت مجوز ورود به آشپزخانه ایرانی، مجبور بود ظاهر و طعمش را به عادت و سلیقه ایرانیان نزدیک کند؛ از جمله این تغییرات تزریق هیدروژن به روغن بود تا به شکل جامد دربیاید و همچنین اضافه کردن رنگ تا شبیه به روغن حیوانی اعلا به نظر برسد. روغن بهار، علاوه بر این تغییرات، طعم و بوی روغن حیوانی را نیز به محصول خود اضافه کرده بود؛ و البته نسل هایی که عادت به مصرف روغن حیوانی یا به اصطلاح کرمانشاهی داشتند، همچنان بعد از سالها نیز مصرف روغن نباتی را دون شان، ناسالم و باعث بدمزه شدن غذا می دانستند.

مخاطب پیام آگهی:
در دورانی که زنان حضور اجتماعی و مشارکت بیشتری در کارها پیدا کرده بودند، در بسیاری از خانه ها خرید مواد غذایی به عهده زنان گذاشته شده بود اما رعایت سلیقه سایر اعضای خانواده، به خصوص همسر و پدر خانواده، نقش کلیدی در این انتخاب داشته و قطعن حساسیت زیادی روی کیفیت، بو و مزه روغن که یکی از مواد مورد نیاز برای تمام غذاهاست وجود داشته. زنان خانواده های سنتی تر به دلیل سلیقه و عادت مصرف خانواده نمی توانسته اند جز جامعه هدف آگهی باشند، در عین حال که در چنین خانواده هایی خرید بیشتر به عهده مردان بوده، کسانی که هرگز حاضر به کنار گذاشتن روغن حیوانی و مصرف روغن نباتی نبوده اند. بنابراین آگهی در بین بخش متجددتر جامعه به دنبال مخاطب می گردد و زنانی که هم حق انتخاب دارند و هم خواست تجربه محصولات جدید.

شرح آگهی ها:
دو خانم متجدد و خوش پوش در حال صحبت های درگوشی و بسیارمهم! زبان بدن عالی این دو بازیگر هیچ چیزی را نگفته باقی نگذاشته و کنجکاوی هر بیننده ای را جلب می کند که بداند موضوع چیست! طراح بعد از موفقیت در جلب کنجکاوی مخاطب، راز را با او در میان می گذارد: این زنان دغدغه به خانه آوردن و نگه داشتن شوهران شان را دارند، و چه چیزی جذاب تر از یک غذای خوشمزه و خوش بو؟ نکته مستتر در آگهی این است که هر کسی، دستپخت مادرش را بهترین دستپخت دنیا می داند – طبیعی است که به این مجموعه از طعم و بو و غذا از کودکی عادت کرده! – و از آنجایی که در زمان چاپ این آگهی، رستوران و عادت صرف غذا خارج از خانه چندان رواجی در ایران نداشته، پس رقیب اصلی هر زن در آشپزی، مادرشوهر وی بوده! آگهی روی یکی از قدیمی ترین مسائل زنان انگشت گذاشته و راه حل پیشنهاد می دهد، روغنی که عطر و طعم روغن های قدیمی را دارد ولی کالایی جدید و مطابق سلیقه و نیاز روز است. دیالوگ باکس قرمز نه تنها پیام و مهم ترین بخش آگهی را از بقیه اجزای آن جدا کرده، بلکه نقش پیکان قرمزی را بازی می کند که چشم را به سمت بسته بندی محصول می کشاند و بلافاصله ما را با راه حل معرفی شده آشنا می کند. جمله “روغن نباتی بهار با عطر و طعم روغن کرمانشاهی، باب ذائقه ایرانی تهیه شده است” پیام نهایی و پایان بندی محکم و مناسبی است برای تمام اطلاعاتی که آگهی با مخاطب به اشتراک می گذارد.

توضیح: از متن این سری آگهی چنین برمی آید که در زمان اجرای این کمپین، روغن نباتی بهار محبوبیت و سهم بازار خوبی را به دست آورده بوده و سایر تولیدکنندگان روغن نباتی برای رقابت با این برند و تصاحب بخشی از سهم بازار آن، اقدام به تولید و ارائه کالای مشابه کرده اند. مجموعه حاضر برای توضیح تفاوت کیفیت روغن نباتی بهار و دلایل آن با سایر روغن های مشابه، با هدف حفظ سهم بازارش تهیه شده، در واقع آگهی هایی برای تثبیت جایگاه برند با تکیه بر پیشرو بودن و کیفیت محصول. همچنین، با توجه به تفاوت طراحی و المان های موجود در هر آگهی، می توان ترتیب تاریخی آگهی ها را براساس پختگی و بهتر شدن آن حدس زد، براساس همین ترتیب حدس زده شده به آگهی ها پرداختم.

 

 

* تصویر از کتاب سرخ و سیاه انتشارات سیته

** درباره مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه

No Comments

Post a Comment