روغن نباتی بهار – یک — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

روغن نباتی بهار – یک — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

نام برند:
بهار

محصول:
روغن نباتی با عطر و طعم روغن کرمانشاهی

تگ لاین:
میان ماه من تا ماه گردون / تفاوت از زمین تا آسمان است

کاراکتر برند:

وعده برند:
باب ذائقه ایرانی

پیش زمینه:
ایرانیان برای پخت غذا همیشه از روغن حیوانی و کره استفاده می کردند؛ روغن نباتی برای دریافت مجوز ورود به آشپزخانه ایرانی، مجبور بود ظاهر و طعمش را به عادت و سلیقه ایرانیان نزدیک کند؛ از جمله این تغییرات تزریق هیدروژن به روغن بود تا به شکل جامد دربیاید و همچنین اضافه کردن رنگ تا شبیه به روغن حیوانی اعلا به نظر برسد. روغن بهار، علاوه بر این تغییرات، طعم و بوی روغن حیوانی را نیز به محصول خود اضافه کرده بود؛ و البته نسل هایی که عادت به مصرف روغن حیوانی یا به اصطلاح کرمانشاهی داشتند، همچنان بعد از سالها نیز مصرف روغن نباتی را دون شان، ناسالم و باعث بدمزه شدن غذا می دانستند.

مخاطب پیام آگهی:
در دورانی که زنان حضور اجتماعی و مشارکت بیشتری در کارها پیدا کرده بودند، در بسیاری از خانه ها خرید مواد غذایی به عهده زنان گذاشته شده بود اما رعایت سلیقه سایر اعضای خانواده، به خصوص همسر و پدر خانواده، نقش کلیدی در این انتخاب داشته و قطعن حساسیت زیادی روی کیفیت، بو و مزه روغن که یکی از مواد مورد نیاز برای تمام غذاهاست وجود داشته. زنان خانواده های سنتی تر به دلیل سلیقه و عادت مصرف خانواده نمی توانسته اند جز جامعه هدف آگهی باشند، در عین حال که در چنین خانواده هایی خرید بیشتر به عهده مردان بوده، کسانی که هرگز حاضر به کنار گذاشتن روغن حیوانی و مصرف روغن نباتی نبوده اند. بنابراین آگهی در بین بخش متجددتر جامعه به دنبال مخاطب می گردد و زنانی که هم حق انتخاب دارند و هم خواست تجربه محصولات جدید.

شرح آگهی:
یک ترکیب بندی اریب از بالا سمت چپ به پایین سمت راست، برشی که براساس اصول تجزیه و تحلیل هنرهای تجسمی، ترکیب هیجانی و جذابی را بوجود می آورد ولی در عین حال، زمینه قرمز دو طرف این برش سفید، ایستایی کافی به ترکیب بندی داده و احساس سقوط و افتادن را القا نمی کند و پیام آگهی و جایگاه برند را در ذهن مخاطب به مخاطره نمی اندازد. تیتر آگهی یک بیت از شعری معروف است – متاسفانه شاعر شعر را نیافتم – بسیار خوش آهنگ، تصویری و همچنین احساسی، که از فاصله و تفاوت فاحش دو موضوع صحبت می کند؛ “ماه من” که در اینجا استعاره از روغن نباتی بهار گرفته شده، و سایر روغن ها. بلافاصله بعد از این تیتر جذاب و سوال برانگیز، متن آگهی درباره تفاوت روغن نباتی بهار با سایر روغن های مشابه موجود در بازار و دلایل این تفاوت صحبت می کند، یک دست مردانه – که با توجه به پیام منطقی و لحن متن، انتخاب بسیار مناسب و همخوانی است – جلو آمده و بسته بندی روغن بهار را نشان می دهد. آگهی با جمله “روغن نباتی بهار مبتکر تهیه روغن نباتی با عطر و طعم روغن کرمانشاهی” به پایان می رسد، جمله ای که تاکید بر جایگاه و لیدر بودن برند دارد. یک پایان بندی صحیح برای آنچه که گفته و نمایش داده شده. در جمع بندی کلی، آگهی با پیام و تاثیری احساسی شروع، و با پیام و تاثیری منطقی ادامه پیدا کرده و به پایان می رسد؛ مسیری خوب و کامل.

 

* تصویر از کتاب سرخ و سیاه انتشارات سیته

** درباره مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه

No Comments

Post a Comment