پودر لباسشویی برف – یک — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

پودر لباسشویی برف – یک — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

نام برند:
برف. نامی بسیار مناسب و همخوان با کالا و نتیجه استفاده از آن. شکل کالا و حالت ریخته شدن آن از جعبه و جمع شدنش روی سطحی که فرو می ریزد کاملن مشابه با شکل و رفتار فیزیکی برف است، و نتیجه استفاده از آن تمیز شدن لباس ها و سفیدی مانند برف که به خوبی در تگ لاین از آن استفاده شده.

محصول:
پودر شستشوی لباس با دست.

تگ لاین:
هرکه با برف شست، می گوید / برف بهتر لباس می شوید

کاراکتر برند:
ندارد.

وعده برند:
شستشوی بهتر لباس با دست.

پیش زمینه:
آگهی مربوط به دوره ای است که خانم یا خدمتکار خانه، تمام لباس ها را با دست می شسته؛ کالایی که تا پیش از ورود پودرهای لباسشویی برای این کار استفاده می شد، صابون های سنتی لباسشویی بوده. این که برف نخستین پودر لباسشویی با دست در بازار ایران بوده یا نه را دقیقن نمی دانم، ولی به هرحال مخاطب آگهی می تواند هر دو گروه مخاطب ممکن باشد؛ کسانی که هنوز از صابون لباسشویی استفاده می کنند و کسانی که مشتری سایر پودرهای موجود در بازار – شاید پودر لباسشویی تاید – هستند.

مخاطب پیام آگهی:
با توجه به اینکه انتخاب و خرید موادمصرفی از جمله پودرلباسشویی با خانم خانه است – فارغ از این که چه کسی لباس ها را می شوید – پس مخاطب پیام آگهی، خانم های خانه دار هستند. از طرفی چون تغییر عادت و جلب اعتماد زنان یک جامعه سنتی که همیشه شاهد شسته شدن لباس ها با صابون سنتی در خانه مادر و مادربزرگ بوده و خود نیز سالها از همین محصول استفاده کرده اند، بسیار سخت بوده، آگهی زنان جوان تر را که گرایش به روش های نوین زندگی داشته اند هدف گرفته است؛ احتمالن گروه سنی بین 20 تا 30 سال که فرزندان کوچک داشته و علاقمندند فرزندشان همیشه لباس زیبا و تمیز به تن داشته باشد.

شرح آگهی ها:
در آگهی نخست دوتا دختر دوقلو با پیرهن های سفید و مد روز که نشان از سبک زندگی مدرن خانواده می دهد، از سفیدی و زیبایی پیراهن شان لذت می برند. زمینه قرمز آگهی به رنگ سفید لباس ها درخشندگی و زیبایی بیشتری داده. حتا در هوای بدون دوده و غبار آن سالها، پوشیدن لباس سفید به خصوص برای بچه ها کار راحتی نبوده و همیشه خطر چرک مرد شدن لباس بعد از چندبار شستشو و از بین رفتن جلوه آن وجود داشته؛ پس با توجه به عادات خرید آن دوران که تعداد لباس هایی که برای افراد خانواده خریداری می شد، بسیار کمتر از امروز، و تنها برای مناسبت هایی مانند عید نوروز بوده، وعده آگهی که نو و تمیز نگه داشتن لباس و عمر مفید آن است، بسیار جذاب و کاربردی است. ناگفته نماند که زبان بدن کودکان، نوعی مقایسه و رضایت را نیز به مخاطب القا می کند که در جهت پیام آگهی است که از صفت برتر “بهتر” استفاده کرده و از مخاطب می خواهد که کیفیت محصول و نتیجه مصرف آن را با سایر محصولات مشابه مقایسه کند.
تصویر این دو دخترک قشنگ، خوش پوش، تمیز و مرتب، دقیقن همان تصویری است که هر مادر جوانی برای فرزندش می خواهد؛ بلافاصله زیر این وعده تصویری، جعبه پودر برف نشسته و زیر آن نیز وعده تصویر با کلام تکرار می شود: هرکه با برف شست، می گوید / برف، بهتر لباس می شوید!
نکته ای که درباره شکل قرارگرفتن جعبه پودر برف در آگهی حدس می زنم – تاکید می کنم، حدس می زنم! – اینه که اگر طراح جعبه رو به شکل ایستاده قرار می داد، ورودی تصویر آگهی گم می شد یا اینکه تصویر جعبه پیش از تصویر دخترها دیده می شد؛ با توجه به اهمیت پیام تصویر و وعده آگهی، طراح ترجیح داده نخستین چیزی که مخاطب می بیند تصویر لباس های تمیز باشد و بعد عامل این تمیزی و رضایت؛ همچنین تصویر جعبه در حالت خوابیده پرسپکتیو بیشتری نسبت به حالت ایستاده دارد و عمق و حرکتی که ایجاد می کند جذابیت بصری بیشتری به آگهی می دهد، در عین حال مانند یک فلش چشم مخاطب را به سمت آخرین بخش آگهی، یعنی شعار هدایت می کند.

آگهی دوم هم مشابه آگهی نخست هست با این تفاوت که دو پسر لباس های سفید و تمیزشان را با هم مقایسه کرده و احساس رضایت می کنند. آگهی نخست مادرهای دختردار و آگهی دوم مادرهای پسردار را هدف می گیرد. شاید فکر کنید چرا یک آگهی با حضور یک پسر و یک دختر طراحی نشده تا هردو گروه از مادران در یک آگهی هدف قرار بگیرند؛ حدس می زنم دلیل این کار جلوگیری از خطای برداشت مخاطب بوده، دو دختر یا دو پسر دوقلو و با لباس های یکسان، و زبان بدنی که حاکی از مقایسه است، در این بین تنها چیزی که برای مقایسه باقی می ماند سفیدی و تمیزی لباس است که هدف آگهی است، نه مقایسه دختر و پسر یا شکل بچه ها یا مدل لباس ها.

 

* تصویر از کتاب سرخ و سیاه انتشارات سیته

** درباره مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه

No Comments

Post a Comment