پودر لباسشویی برف – دو — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

پودر لباسشویی برف – دو — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

نام برند:
برف. نامی بسیار مناسب و همخوان با کالا و نتیجه استفاده از آن. شکل کالا و حالت ریخته شدن آن از جعبه و جمع شدنش روی سطحی که فرو می ریزد کاملن مشابه با شکل و رفتار فیزیکی برف است، و نتیجه استفاده از آن تمیز شدن لباس ها و سفیدی مانند برف که به خوبی در تگ لاین از آن استفاده شده.

محصول:
پودر شستشوی لباس با دست.

تگ لاین:
هرکه با برف شست، می گوید / برف بهتر لباس می شوید

کاراکتر برند:
ندارد.

وعده برند:
شستشوی بهتر لباس با دست.

پیش زمینه:
آگهی مربوط به دوره ای است که خانم یا خدمتکار خانه، تمام لباس ها را با دست می شسته؛ کالایی که تا پیش از ورود پودرهای لباسشویی برای این کار استفاده می شد، صابون های سنتی لباسشویی بوده. این که برف نخستین پودر لباسشویی با دست در بازار ایران بوده یا نه را دقیقن نمی دانم، ولی به هرحال مخاطب آگهی می تواند هر دو گروه مخاطب ممکن باشد؛ کسانی که هنوز از صابون لباسشویی استفاده می کنند و کسانی که مشتری سایر پودرهای موجود در بازار – شاید پودر لباسشویی تاید – هستند.

مخاطب پیام آگهی:
با توجه به اینکه انتخاب و خرید موادمصرفی از جمله پودرلباسشویی با خانم خانه است – فارغ از این که چه کسی لباس ها را می شوید – پس مخاطب پیام آگهی، خانم های خانه دار هستند. از طرفی چون تغییر عادت و جلب اعتماد زنان یک جامعه سنتی که همیشه شاهد شسته شدن لباس ها با صابون سنتی در خانه مادر و مادربزرگ بوده و خود نیز سالها از همین محصول استفاده کرده اند، بسیار سخت بوده، آگهی زنان جوان تر را که گرایش به روش های نوین زندگی داشته اند هدف گرفته است؛ احتمالن گروه سنی بین 20 تا 30 سال که فرزندان کوچک داشته و علاقمندند فرزندشان همیشه لباس زیبا و تمیز به تن داشته باشد.

شرح آگهی ها:
یک آگهی از جنس ترویج، اعلام تخفیف با هدف افزایش فروش و شاید جذب مشتریان جدید و بزرگتر کردن بازار. صفت “قیمت شکن” برای پودر برف نوعی لیدر بازار بودن را بیان می کند و تصویر نیز بیانگر همین جایگاه عالی است؛ بسته بندی پودر برف بالای لباس مردانه سفیدی که سطح بزرگی از زمینه مشکی طرح را فرا گرفته و با آن به مبارزه برخواسته، به نوعی حالت تاجگذاری پادشاهی خوب و قدرتمند را تداعی می کند؛ و دستی زنانه که مخاطب آگهی یعنی زنان را برای انتخاب و خرید پودر برف هدف می گیرد. جمله پایان بندی آگهی نیز باز بر جایگاه والای پودر برف تاکید می کند: “پودر لباسشویی برف از امروز با بهای ارزانتر از پودرهای معمولی در اختیار شماست”! یعنی پودر برف یک پودر معمولی نیست! پودر لباسشویی برف در این آگهی لیدر قیمت و لیدر کیفیت بودن خود را اعلام و باورپذیر کرده.

 

* تصویر از کتاب سرخ و سیاه انتشارات سیته

** درباره مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه

No Comments

Post a Comment