پودر لباسشویی برف – چهار — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

پودر لباسشویی برف – چهار — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

نام برند:
برف. نامی بسیار مناسب و همخوان با کالا و نتیجه استفاده از آن. شکل کالا و حالت ریخته شدن آن از جعبه و جمع شدنش روی سطحی که فرو می ریزد کاملن مشابه با شکل و رفتار فیزیکی برف است، و نتیجه استفاده از آن تمیز شدن لباس ها و سفیدی مانند برف که به خوبی در تگ لاین از آن استفاده شده.

محصول:
پودر شستشوی لباس با دست.

تگ لاین:
هرکه با برف شست، می گوید / برف بهتر لباس می شوید

کاراکتر برند:
ندارد.

وعده برند:
شستشوی بهتر لباس با دست.

پیش زمینه:
آگهی مربوط به دوره ای است که خانم یا خدمتکار خانه، تمام لباس ها را با دست می شسته؛ کالایی که تا پیش از ورود پودرهای لباسشویی برای این کار استفاده می شد، صابون های سنتی لباسشویی بوده. این که برف نخستین پودر لباسشویی با دست در بازار ایران بوده یا نه را دقیقن نمی دانم، ولی به هرحال مخاطب آگهی می تواند هر دو گروه مخاطب ممکن باشد؛ کسانی که هنوز از صابون لباسشویی استفاده می کنند و کسانی که مشتری سایر پودرهای موجود در بازار – شاید پودر لباسشویی تاید – هستند.

مخاطب پیام آگهی:
با توجه به اینکه انتخاب و خرید موادمصرفی از جمله پودرلباسشویی با خانم خانه است – فارغ از این که چه کسی لباس ها را می شوید – پس مخاطب پیام آگهی، خانم های خانه دار هستند. از طرفی چون تغییر عادت و جلب اعتماد زنان یک جامعه سنتی که همیشه شاهد شسته شدن لباس ها با صابون سنتی در خانه مادر و مادربزرگ بوده و خود نیز سالها از همین محصول استفاده کرده اند، بسیار سخت بوده، آگهی زنان جوان تر را که گرایش به روش های نوین زندگی داشته اند هدف گرفته است؛ احتمالن گروه سنی بین 20 تا 30 سال که فرزندان کوچک داشته و علاقمندند فرزندشان همیشه لباس زیبا و تمیز به تن داشته باشد.

شرح آگهی ها:
یک آگهی برای اعلام جوایز و ترویج فروش که باز هم از جذابیت های شکل و رفتار فیزیکی پودر برف استفاده کرده است. بسته بندی پودر برف که در بالای تصویر و از نمای زیر دیده می شود عالی ترین جایگاه را در ذهن مخاطب هدف گرفته، سفیدی پودر و زیبایی آبشاری که سرازیر شده با مخاطب رابطه عاطفی و زیبایی شناختی برقرار می کند. ورودی تصویر لوگوی برف است، این رفتار نشان از شناخته شدن و اعتبار برف در زمان این آگهی دارد، ابعاد لوگو از ابعاد فونتی که برای اعلام ارائه جوائز استفاده شده بزرگتر است، یعنی آگهی برف برای خوانده شدن نیازی به شروع با “جایزه می دهیم” ندارد! برف برای خود در ذهن مخاطب جایگاه خوبی را به دست آورده و اکنون از مزایای این جایگاه استفاده می کند. در این مقطع زمانی، برف تنها یک نام تجاری نیست، یک برند است.

* تصویر از کتاب سرخ و سیاه انتشارات سیته

** درباره مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه

No Comments

Post a Comment