پودر لباسشویی برف – پنج – از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

پودر لباسشویی برف – پنج – از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

نام برند:
برف. نامی بسیار مناسب و همخوان با کالا و نتیجه استفاده از آن. شکل کالا و حالت ریخته شدن آن از جعبه و جمع شدنش روی سطحی که فرو می ریزد کاملن مشابه با شکل و رفتار فیزیکی برف است، و نتیجه استفاده از آن تمیز شدن لباس ها و سفیدی مانند برف که به خوبی در تگ لاین از آن استفاده شده.

محصول:
پودر شستشوی لباس با دست.

تگ لاین:
هرکه با برف شست، می گوید / برف بهتر لباس می شوید

کاراکتر برند:
ندارد.

وعده برند:
شستشوی بهتر لباس با دست.

پیش زمینه:
آگهی مربوط به دوره ای است که خانم یا خدمتکار خانه، تمام لباس ها را با دست می شسته؛ کالایی که تا پیش از ورود پودرهای لباسشویی برای این کار استفاده می شد، صابون های سنتی لباسشویی بوده. این که برف نخستین پودر لباسشویی با دست در بازار ایران بوده یا نه را دقیقن نمی دانم، ولی به هرحال مخاطب آگهی می تواند هر دو گروه مخاطب ممکن باشد؛ کسانی که هنوز از صابون لباسشویی استفاده می کنند و کسانی که مشتری سایر پودرهای موجود در بازار – شاید پودر لباسشویی تاید – هستند.

مخاطب پیام آگهی:
با توجه به اینکه انتخاب و خرید موادمصرفی از جمله پودرلباسشویی با خانم خانه است – فارغ از این که چه کسی لباس ها را می شوید – پس مخاطب پیام آگهی، خانم های خانه دار هستند. از طرفی چون تغییر عادت و جلب اعتماد زنان یک جامعه سنتی که همیشه شاهد شسته شدن لباس ها با صابون سنتی در خانه مادر و مادربزرگ بوده و خود نیز سالها از همین محصول استفاده کرده اند، بسیار سخت بوده، آگهی زنان جوان تر را که گرایش به روش های نوین زندگی داشته اند هدف گرفته است؛ احتمالن گروه سنی بین 20 تا 30 سال که فرزندان کوچک داشته و علاقمندند فرزندشان همیشه لباس زیبا و تمیز به تن داشته باشد.

شرح آگهی ها:
یک آگهی ترویج فروش که در نشان دادن مشخصه جدید محصول بسیار خوب و موفق عمل کرده و بسته بندی های جدید پودر برف را که بخشی از سرجعبه برای باز شدن و استفاده راحت تر پرفراژ شده را نشان می دهد، این فرم جدید جعبه هم به راحت تر خارج شدن پودر از جعبه کمک می کند، هم مصرف کننده از میزان پودر باقی مانده در جعبه به راحتی مطلع می شود و هم بعد از استفاده کاملن بسته شده و نم کشیدن پودر یا بیرون ریختن آن در صورت افتادن و واژگون شدن جعبه جلوگیری می کند؛ اگر به فرم جعبه و محل بیرون ریختن پودر در آگهی قبلی توجه کنید، متوجه می شوید که در کنار جعبه یک نیم دایره پرفراژ شده تا مصرف کننده با جدا کردن این قسمت بتواند از محتویات جعبه استفاده کند و دیگر چیزی برای پوشاندن مجدد این قسمت وجود ندارد. ورودی تصویر آگهی، تصویر جعبه در حالتی است که هنگام استفاده در دست گرفته می شود و فرم جدید آن را به خوبی نشان می دهد، نشان دادن پودری که از جعبه خارج می شود نه تنها به هدف کار کمی نمی کرده که مانع دیده شدن تصویر کامل فرم جعبه نیز می شده، بنابراین طراح به نشان دادن جعبه خالی اکتفا کرده. نشان دادن جعبه از این زاویه دو مزیت دیگر هم دارد، نخست این که به دلیل ناپایدار بودن زاویه قرارگیری جعبه، حرکت و حسی که شاید بتوان اسمش را کمی استرس گذاشت به مخاطب القا می شود، چون در ناخودآگاه می داند که جعبه ای که در این حالت و بدون تکیه گاه قرار می گیرد، می افتد! بنابراین به آگهی انرژی و حرکت مناسبی اضافه می کند، دوم این که فرم جعبه در نقش یک فلش عمل کرده و چشم را به سمت نوشته “عجله کنید” قرمز رنگی می کشد که روی زمینه سیاه قرار گرفته، ترکیب استرسی خفیفی که فرم جعبه ایجاد کرده و استرسی که در پیام “عجله کنید” وجود دارد، حس لزوم “عجله کردن” را در مخاطب ایجاد می کند؛ و جمله تاکیدی “فقط تا پایان خرداد فرصت دارید” این حس را کامل می کند. پس از خواندن این جمله و ایجاد حس کنجکاوی در مخاطب، فرم جعبه چشم را به سوی پاسخ آن می کشد، دایره سفید روی پس زمینه قرمز که خبر از “جوایز بزرگ برف” می دهد و بلافاصله در کنار این دایره فهرست جوایز بزرگ – که واقعن هم بزرگ هست – دیده و خوانده می شود. در پایان متن و صفحه، جمله تاکیدی “فقط تا آخر فرداد فرصت دارید” پیام فروش آگهی را جمع بندی و مخاطب را وادار می کند که “عجله کند”.

 

* تصویر از کتاب سرخ و سیاه انتشارات سیته

** درباره مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه

No Comments

Post a Comment