کاغذ دیواری – سه — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

کاغذ دیواری – سه — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

نام برند:
لینولئوم ایران

محصول:
کاغذ دیواری

تگ لاین:

کاراکتر برند:

وعده برند:
ایجاد چهره ای مدرن و زیبا برای خانه با دیوارهای زیبا و متنوع و قابل شستشو و با صرف هزینه ای برابر با رنگ

پیش زمینه:
تا پیش از دوران این آگهی ها، برای پوشاندن دیوارهای داخلی ساختمان ها، از رنگ استفاده می شد و جایگزین دیگری وجود نداشت. در سال 1300 رنگ از ترکیب مواد گیاهی و معدنی توسط استادکارها و پای کار ساخته می شد، در سال 1318 نخستین رنگ روغنی کارخانه ای وارد بازار شد و سال 1341 نخستین رنگ پلاستیک. رنگ های پلاستیک قابل شستشو نیست ولی رنگ های روغنی را می توان شست؛ مشکل استفاده از رنگ پلاستیک بوی تینری است که در زمان رنگ آمیزی ایجاد می شود و تا چندین روز باقی می ماند، که این خصوصیت، رنگی آمیزی دیوار منزلی که خانواده در آن ساکن هستند را سخت و آزاردهنده می کند. رنگ های پلاستیک بو نداشته ولی با توجه به اینکه هرچند سال یک بار برای تمیز شدن ساختمان نیاز به رنگکاری دوباره هست، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر تداخل فعالیت رنگکاری با زندگی روزمره خانواده، جذابیت کمتری نسبت به رنگ روغنی دارد. کاغذ دیواری یک کالای کاملن جدید است که اگر مخاطب از وجود آن اطلاع هم داشته باشد، درباره مشخصات و هزینه های نصب آن اطلاعات چندانی ندارد، بنابراین برای ترغیب مخاطب برای خرید این کالا، علاوه بر دلایل احساسی و زیبایی شناختی، می بایست مشخصات کامل محصول و مراکز فروش آن معرفی شود.

مخاطب پیام آگهی:
مخاطب آگهی خانواده های متجدد ساکن تهران هستند – با توجه به نشانی مراکز فروش اعلام شده در آگهی ها که همه در تهران قرار دارد – که تصمیم گیرنده اصلی پدر/مرد خانواده است، ولی مشخص است که در این دوران، خواسته زنان بر این انتخاب تاثیر جدی و تعیین کننده ای دارد.

شرح آگهی ها:
مشخص است آگهی مربوط به دورانیست که کالای موردنظر یعنی “کاغذ دیواری” به عنوان جایگزین رنگ ساختمان در بازار کاملن معرفی و شناخته شده؛ زیرا به معرفی گروه خاصی از کالا می پردازد، کاغذ دیواری مناسب اتاق کودک، که ایده جدیدی را برای بخشی از گروه مخاطب مطرح می کند؛ خانواده های متجددی که فرزند کوچک شان اتاق اختصاصی دارد! نام محصول بالای صفحه نوشته شده و کاغذدیواری مخصوص اتاق بچه بیشتر سطح تصویر را پوشانده، در اتاق هم رو به اتاق نشیمن باز است که فضای یک خانه مدرن آن روزگار را نشان می دهد. زیر این درگاه جمله ای برای مخاطب خواهان مدرنیته و تجدد نوشته شده “با کاغذهای دیواری قابل شستشو، در رنگ ها و طرح های متنوع و صرف هزینه ای برابر رنگ، ساختمان خود را مدرن و زیبا سازید”، این جمله نشان می دهد که در آن مقطع زمانی کاغذدیواری محصولی شناخته شده بوده ولی با وعده های قابل شستشوبودن، مدرن بودن و زیبایی، برای پیروزی بر رقیب سنتی – رنگ ساختمان – تلاش می کرده. مثلثی که نوشته قرمز بالای تصویر، قرمزی تصویر اتاق نشیمن و جسم قرمزی که کنار اتاق کودک قرار گرفته – شاید نوعی چراغ – ایجاد می کند، علاوه بر گردش چشم مناسب در تصویر، سطح بزرگ کاغذدیواری را مرکز توجه قرار داده و مخاطب را هرچه بیشتر متوجه خرگوش های دوست داشتنی می کند. جمله پایان بندی، “برای دیدن انواع کاغذهای دیواری ساخت کشورهای مهم دنیا به… مراجعه فرمائید” تلاشی است برای فروش کالا با تکیه بر “اهمیت” کشور سازنده در دنیای آن زمان است؛ جلب اعتماد به کیفیت کالا با استفاده از تصویر مثبتی که کشور سازنده در ذهن مخاطب دارد، درواقع قدرت برند کشور است که محصول را می فروشد. هنوز هم احساس مخاطب به کشور سازنده هر کالایی، تاثیر فراوانی بر برند و فروش آن در سایر کشورها دارد.

* تصویر از کتاب سرخ و سیاه انتشارات سیته

** درباره مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه

No Comments

Post a Comment