کاغذ دیواری – یک — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

کاغذ دیواری – یک — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

نام برند:
لینولئوم ایران

محصول:
کاغذ دیواری

تگ لاین:

کاراکتر برند:

وعده برند:
ایجاد چهره ای مدرن و زیبا برای خانه با دیوارهای زیبا و متنوع و قابل شستشو و با صرف هزینه ای برابر با رنگ

پیش زمینه:
تا پیش از دوران این آگهی ها، برای پوشاندن دیوارهای داخلی ساختمان ها، از رنگ استفاده می شد و جایگزین دیگری وجود نداشت. در سال 1300 رنگ از ترکیب مواد گیاهی و معدنی توسط استادکارها و پای کار ساخته می شد، در سال 1318 نخستین رنگ روغنی کارخانه ای وارد بازار شد و سال 1341 نخستین رنگ پلاستیک. رنگ های پلاستیک قابل شستشو نیست ولی رنگ های روغنی را می توان شست؛ مشکل استفاده از رنگ پلاستیک بوی تینری است که در زمان رنگ آمیزی ایجاد می شود و تا چندین روز باقی می ماند، که این خصوصیت، رنگی آمیزی دیوار منزلی که خانواده در آن ساکن هستند را سخت و آزاردهنده می کند. رنگ های پلاستیک بو نداشته ولی با توجه به اینکه هرچند سال یک بار برای تمیز شدن ساختمان نیاز به رنگکاری دوباره هست، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر تداخل فعالیت رنگکاری با زندگی روزمره خانواده، جذابیت کمتری نسبت به رنگ روغنی دارد. کاغذ دیواری یک کالای کاملن جدید است که اگر مخاطب از وجود آن اطلاع هم داشته باشد، درباره مشخصات و هزینه های نصب آن اطلاعات چندانی ندارد، بنابراین برای ترغیب مخاطب برای خرید این کالا، علاوه بر دلایل احساسی و زیبایی شناختی، می بایست مشخصات کامل محصول و مراکز فروش آن معرفی شود.

مخاطب پیام آگهی:
مخاطب آگهی خانواده های متجدد ساکن تهران هستند – با توجه به نشانی مراکز فروش اعلام شده در آگهی ها که همه در تهران قرار دارد – که تصمیم گیرنده اصلی پدر/مرد خانواده است، ولی مشخص است که در این دوران، خواسته زنان بر این انتخاب تاثیر جدی و تعیین کننده ای دارد.

شرح آگهی ها:
فضایی شاد که و دیواری پوشیده از گل که نام محصول، برای آشنایی و آگاهی مخاطب، روی آن نوشته شده – کاغذ دیواری – و با توجه به جدید و ناشناخته بودن این کالا در بازار، طراح تصمیم بسیار درستی گرفته بوده. در پایین تصویر سیلوئت زن جوانی که با شادی و علاقه دیوار پوشیده از کاغذ دیواری گلدار را نوازش می کند، زبان بدن او حاکی از خوشحالی و هیجان زیاد است؛ فرم دامن او این حالت را تشدید می کند؛ این تصویر هم مخاطب زن و هم مخاطب مرد را تحت تاثیر قرار می دهد، زنان خواستار خوشحالی مشابه می شوند و مردان با خوشحال کردن همسرشان احساس غرور و قدرت می کنند. نحوه لی آوت نوشته های پایین تصویر، حالت پایکوبی زن و هیجان او را تشدید می کند. نکته قابل توجه عدم حضور نام تجاری در آگهیست، سه شرکت با نام های متفاوت به عنوان فروشنده “کاغذ دیواری” که نام تجاری مشخصی ندارد معرفی شده است. جمله “از این پس کاغذ دیواری با رنگ ها و طرح های مدرن، مشکل رنگ آمیزی ساختمان را حل می کند” نه تنها دلیل فضای شاد این آگهی را به خوبی توضیح می دهد، بلکه دلیل منطقی و محکمی نیز برای خرید و استفاده از آن به مخاطب ارائه می کند.

* تصویر از کتاب سرخ و سیاه انتشارات سیته

** درباره مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه

No Comments

Post a Comment