اتومبیل فورد – سه — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

اتومبیل فورد – سه — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

نام برند:
فورد آلمانی

محصول:
اتومبیل

تگ لاین:

کاراکتر برند:

وعده برند:
فورد آلمانی: راحتی و زیبایی

مخاطب آگهی:
آقایان به عنوان تصمیم گیرنده خرید اتومبیل.

پیش زمینه:
الف – نخستین اتومبیل هایی که به ایران وارد شد، دو دستگاه رنو نفت سوز بود که مظفرالدین شاه در سال 1281 خورشیدی از اروپا به ایران آورد و صد البته که رانندگی آن نیز به عهده یک مهندس فرانسوی بود، و شاید دلیل استفاده از واژه “شوفر” در زبان فارسی به سبب ورود نخستین واژگان تخصصی رانندگی، از زبان فرانسه است. احمدشاه قاجار نیز یکی دو اتومبیل به ایران آورد، اما در زمان رضاشاه بود که اتومبیل به عنوان یک کالای لوکس جایگزین درشکه، در بین اعیان، درباریان، دولتمردان و نمایندگان خارجی مقیم ایران جای خود را باز کرد، ولی همچنان تعداد اتومبیل و اتومبیل سواران بسیار اندک بود. اتفاقی که در این دوران افتاد، تبدیل سورچیان و گاریچی ها به شوفر بود که در جامعه آن روز، شغلی باکلاس و مورد توجه جوانان بود. آرزوی داشتن و راندن اتومبیل آنچنان در بین مردم رواج یافت که برخی از استودیوهای عکاسی، امکان تهیه عکس از مراجعان را با ماکت اتومبیل و در حال رانندگی فراهم کرده بودند؛ همچنین مردم تلاش می کردند که در مراسم عروس کشی، به جای اسب و گاری از اتومبیل استفاده کنند. در زمان پهلوی دوم، با توجه به بهبود اوضاع اقتصادی و واردات اتومبیل به عنوان یک کالای تجاری، تبلیغات و رقابت برای فروش این کالا نیز آغاز شد.
ب – فورد نخستین اتومبیل ساز جهان است و نام هنری فورد، که روزگاری کارمند شرکت ادیسون بود، به عنوان بنیان گذار این صنعت و برند فورد، در بسیاری از مفاهیم و موارد کلیدی تاریخ علوم مارکتینگ و مدیریت دیده می شود. اتومبیل سازی فورد فعالیتش را در آمریکا آغاز کرد و سپس به اروپا و آلمان توسعه داد. بنابراین فورد آلمان زیر مجموعه فورد اروپا، و فورد اروپا زیرمجموعه فورد آمریکاست؛ هر کارخانه ای با توجه به نیاز و خواست بازاری که در آن قرار دارد، مدل های متفاوتی را طراحی و تولید می کند.

شرح آگهی:
در دست داشتن سوئیچ اتومبیل به معنای در اختیار داشتن این وسیله است، در این آگهی تصویر سوئیچ در مرکز توجه و ورودی تصویر است و تصویر اتومبیل در لایه های بعد قرار گرفته، طراح بر مفهوم دراختیار داشتن وسیله نقیله تاکید کرده نه بر خود اتومبیل، چون آگهی برای فروش اتومبیل نیست، برای اجاره اتومبیل و در واقع فروش تسهیلات استفاده از اتومبیل است. بعد از تصویر بزرگ سوئیچ فورد، به ترتیب دایره سفید مسیر حرکت هواپیما، هوایپما و اتومبیل فورد روی کره زمین دیده می شود؛ مفاهیم سفر به نقطه دیگری از کره زمین و اتومبیلی که در آنجا در انتظار شماست و سوئیچ آن به شما تعارف شده؛ مستطیل عمودی با نوک به شکل فلش در سمت راست کار نیز چشم را از سمت سوئیچ به سمت اتومبیل هدایت می کند و پیام آگهی را ارائه می دهد، وعده جذاب در اختیار داشتن یک اتومبیل فورد در تمام شهرها و فرودگاه های اروپا. متاسفانه شرط استفاده از این خدمات در آگهی نوشته نشده ولی می توان حدس زد که این خدمات به خریداران فورد آلمانی ارائه می شود. کمپانی فورد با ارائه این خدمات هدف دومی را هم به دست آورده، اعلام حضور نمایندگی فورد در تمام شهرهای مهم اروپا و نشان دادن بزرگی بازار و اعتبار کمپانی و محبوبیت اتومبیل هایش را!

 

* تصویر از کتاب سرخ و سیاه انتشارات سیته

** درباره مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه

No Comments

Post a Comment