اتومبیل فورد – شش — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

اتومبیل فورد – شش — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

نام برند:
فورد آلمانی

محصول:
اتومبیل

تگ لاین:

کاراکتر برند:

وعده برند:
فورد آلمانی: راحتی و زیبایی

مخاطب آگهی:
آقایان به عنوان تصمیم گیرنده خرید اتومبیل.

پیش زمینه:
الف – نخستین اتومبیل هایی که به ایران وارد شد، دو دستگاه رنو نفت سوز بود که مظفرالدین شاه در سال 1281 خورشیدی از اروپا به ایران آورد و صد البته که رانندگی آن نیز به عهده یک مهندس فرانسوی بود، و شاید دلیل استفاده از واژه “شوفر” در زبان فارسی به سبب ورود نخستین واژگان تخصصی رانندگی، از زبان فرانسه است. احمدشاه قاجار نیز یکی دو اتومبیل به ایران آورد، اما در زمان رضاشاه بود که اتومبیل به عنوان یک کالای لوکس جایگزین درشکه، در بین اعیان، درباریان، دولتمردان و نمایندگان خارجی مقیم ایران جای خود را باز کرد، ولی همچنان تعداد اتومبیل و اتومبیل سواران بسیار اندک بود. اتفاقی که در این دوران افتاد، تبدیل سورچیان و گاریچی ها به شوفر بود که در جامعه آن روز، شغلی باکلاس و مورد توجه جوانان بود. آرزوی داشتن و راندن اتومبیل آنچنان در بین مردم رواج یافت که برخی از استودیوهای عکاسی، امکان تهیه عکس از مراجعان را با ماکت اتومبیل و در حال رانندگی فراهم کرده بودند؛ همچنین مردم تلاش می کردند که در مراسم عروس کشی، به جای اسب و گاری از اتومبیل استفاده کنند. در زمان پهلوی دوم، با توجه به بهبود اوضاع اقتصادی و واردات اتومبیل به عنوان یک کالای تجاری، تبلیغات و رقابت برای فروش این کالا نیز آغاز شد.
ب – فورد نخستین اتومبیل ساز جهان است و نام هنری فورد، که روزگاری کارمند شرکت ادیسون بود، به عنوان بنیان گذار این صنعت و برند فورد، در بسیاری از مفاهیم و موارد کلیدی تاریخ علوم مارکتینگ و مدیریت دیده می شود. اتومبیل سازی فورد فعالیتش را در آمریکا آغاز کرد و سپس به اروپا و آلمان توسعه داد. بنابراین فورد آلمان زیر مجموعه فورد اروپا، و فورد اروپا زیرمجموعه فورد آمریکاست؛ هر کارخانه ای با توجه به نیاز و خواست بازاری که در آن قرار دارد، مدل های متفاوتی را طراحی و تولید می کند.
ج – مدل تانوس یکی از قدیمی ترین و موفق ترین مدل های فورد آلمانی است که ساخت آن تا امروز – سال 1397 خورشیدی – ادامه دارد.

شرح آگهی:
معرفی یکی از اعضای خانواده فورد تانوس، تانوس 12 ام؛ تصویر اتومبیل که از زاویه پایین دیده می شود و ابهتی که این زاویه به هر موضوعی می بخشد با سوژه آگهی، یعنی یک اتومبیل بزرگ و قدرتمند بسیار همخوان و جذاب است و از نظر من مرداغوا کن! به خصوص که مردی در حال رانندگی از آن بالا به پایین، جایی که مخاطب – دیگران – قرار گرفته اند نگاه می کند؛ هر مردی دوست دارد که به جای او باشد! و حالا این همه عظمت جذاب کجا قرار گرفته؟ بر دوش نوشته TAUNUS که مانند کاراکتر اسطوره ای اطلس، بار سنگینی را به دوش گرفته و با رنگ قرمز از پس زمینه سیاه خود را بیرون کشیده و قدرتش را به رخ می کشد. لوگوهای فورد و تانوس، نوشته “فورد آلمان – تانوس ام 12″، “مصرف در هر صد کیلومتر فقط 7 لیتر و نیم” به لحاظ بصری ستون پهن و محکمی را برای حمایت تصویر بالا ایجاد کرده، و به لحاظ اطلاع رسانی هم علاوه بر معرفی مدل اتومبیل جذابی که در آگهی دیده می شود، مهندسی آلمانی و مصرف کم بنزینش را به رخ مشتری و رقبا می کشاند. سیاهی پس زمینه نوشته ها هم به القای استحکام زمین زیرپای اتومبیل سنگین و پیرو آن محکم بودن پشتوانه تانوس کمک می کند. بسته شدن پایین طرح با نوشته ای که اطلاعات مربوطه به نمایندگی فروش را اعلام می کند، ایستایی بیشتری را به بیننده القا می کند. حرکت اتومبیل در جهت خلاف خوانده شدن نام تانوس، تقابلی را ایجاد می کند که به این طرح به ظاهر استاتیک و بدون حرکت، تحرک و انرژی می دهد؛ در آن روزگاران شاید حرکت و جا به جایی، مهم ترین خواسته ای بود که آدم ها از اتومبیل داشتند.

 

* تصویر از کتاب سرخ و سیاه انتشارات سیته

** درباره مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه

No Comments

Post a Comment