اتومبیل فورد – پنج — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

اتومبیل فورد – پنج — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

نام برند:
فورد آلمانی

محصول:
اتومبیل

تگ لاین:

کاراکتر برند:

وعده برند:
فورد آلمانی: راحتی و زیبایی

مخاطب آگهی:
آقایان به عنوان تصمیم گیرنده خرید اتومبیل.

پیش زمینه:
الف – نخستین اتومبیل هایی که به ایران وارد شد، دو دستگاه رنو نفت سوز بود که مظفرالدین شاه در سال 1281 خورشیدی از اروپا به ایران آورد و صد البته که رانندگی آن نیز به عهده یک مهندس فرانسوی بود، و شاید دلیل استفاده از واژه “شوفر” در زبان فارسی به سبب ورود نخستین واژگان تخصصی رانندگی، از زبان فرانسه است. احمدشاه قاجار نیز یکی دو اتومبیل به ایران آورد، اما در زمان رضاشاه بود که اتومبیل به عنوان یک کالای لوکس جایگزین درشکه، در بین اعیان، درباریان، دولتمردان و نمایندگان خارجی مقیم ایران جای خود را باز کرد، ولی همچنان تعداد اتومبیل و اتومبیل سواران بسیار اندک بود. اتفاقی که در این دوران افتاد، تبدیل سورچیان و گاریچی ها به شوفر بود که در جامعه آن روز، شغلی باکلاس و مورد توجه جوانان بود. آرزوی داشتن و راندن اتومبیل آنچنان در بین مردم رواج یافت که برخی از استودیوهای عکاسی، امکان تهیه عکس از مراجعان را با ماکت اتومبیل و در حال رانندگی فراهم کرده بودند؛ همچنین مردم تلاش می کردند که در مراسم عروس کشی، به جای اسب و گاری از اتومبیل استفاده کنند. در زمان پهلوی دوم، با توجه به بهبود اوضاع اقتصادی و واردات اتومبیل به عنوان یک کالای تجاری، تبلیغات و رقابت برای فروش این کالا نیز آغاز شد.
ب – فورد نخستین اتومبیل ساز جهان است و نام هنری فورد، که روزگاری کارمند شرکت ادیسون بود، به عنوان بنیان گذار این صنعت و برند فورد، در بسیاری از مفاهیم و موارد کلیدی تاریخ علوم مارکتینگ و مدیریت دیده می شود. اتومبیل سازی فورد فعالیتش را در آمریکا آغاز کرد و سپس به اروپا و آلمان توسعه داد. بنابراین فورد آلمان زیر مجموعه فورد اروپا، و فورد اروپا زیرمجموعه فورد آمریکاست؛ هر کارخانه ای با توجه به نیاز و خواست بازاری که در آن قرار دارد، مدل های متفاوتی را طراحی و تولید می کند.

شرح آگهی:
“فورد آلمانی عروس اتومبیل های جهان”، نهایت زیبایی و ظرافت دلخواه را به این اتومبیل نسبت می دهد؛ چهره زنی جوان و زیبا نیز برای تکمیل تصویرذهنی مخاطب در پی تیتر آمده؛ شما نمی دانید زمانی که مخاطب آگهی را می بیند در چه حالیست و در ذهن او چه می گذرد، بهتر است تصویری از آنچه که به او می گویید هم ارائه دهید، علاوه براین، بعضی از افراد با متن ارتباط بهتری برقرار می کنند و بعضی با تصویر، شما می بایست مطمئن شوید که توجه هردو را جلب کرده و پیام تان را به آنها می رسانید. بعد از این تیتر و تصویر، به شعری کلاسیک می رسیم که هم از نظر قالب و هم موضوعی با سلیقه مردمان آن روزگار سنخیت کامل دارد، تعریف از زیبایی چشمان محبوب در قالب شعر کهن فارسی ” در آن چشمان زیبا عشق و ناز است / خوشا چشمی که بر چشم تو باز است”، تا اینجا تصویرسازی خوبی در ذهن مخاطب ایرانی کلاسیک آن روزگاران ایجاد شده، چشمان پر از زیبایی و عشق و ناز محبوب، آن هم در زمان وصال و در لباس عروسی که زیباترین صورت قابل تصور از هر دختری است، و حالا تمام این حس زیبایی پرستی و شور عاشقانه، به تصویر اتومبیل فورد تانوس نسبت و انتقال داده می شود!
(باورکنید که اگر شما هم در آن زمانه و زمینه زندگی می کردید، طراحی تقریبن عضلانی این اتومبیل که هیچ بویی از ظرافتی که ما امروز می شناسیم نبرده را دوست داشتید و تمام صفات مذکور را درباره اش می پذیرفتید و با نویسنده آگهی همراه و همدل می شدید!)
نکته مهم دیگر، بادی است که در موهای زن افتاده و حس خوب حرکت که به مخاطب القا می کند، طراح با این تکنیک حالت استاتیک را از طرح گرفته و حرکتی که برای نشان دادن کارکرد اتومبیل – حرکت – امکان تصویرکردنش وجود نداشته را اینگونه به کار اضافه کرده است.

 

* تصویر از کتاب سرخ و سیاه انتشارات سیته

** درباره مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه

No Comments

Post a Comment