اتومبیل فورد – چهار — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

اتومبیل فورد – چهار — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

نام برند:
فورد آلمانی

محصول:
اتومبیل

تگ لاین:

کاراکتر برند:

وعده برند:
فورد آلمانی: راحتی و زیبایی

مخاطب آگهی:
آقایان به عنوان تصمیم گیرنده خرید اتومبیل.

پیش زمینه:
الف – نخستین اتومبیل هایی که به ایران وارد شد، دو دستگاه رنو نفت سوز بود که مظفرالدین شاه در سال 1281 خورشیدی از اروپا به ایران آورد و صد البته که رانندگی آن نیز به عهده یک مهندس فرانسوی بود، و شاید دلیل استفاده از واژه “شوفر” در زبان فارسی به سبب ورود نخستین واژگان تخصصی رانندگی، از زبان فرانسه است. احمدشاه قاجار نیز یکی دو اتومبیل به ایران آورد، اما در زمان رضاشاه بود که اتومبیل به عنوان یک کالای لوکس جایگزین درشکه، در بین اعیان، درباریان، دولتمردان و نمایندگان خارجی مقیم ایران جای خود را باز کرد، ولی همچنان تعداد اتومبیل و اتومبیل سواران بسیار اندک بود. اتفاقی که در این دوران افتاد، تبدیل سورچیان و گاریچی ها به شوفر بود که در جامعه آن روز، شغلی باکلاس و مورد توجه جوانان بود. آرزوی داشتن و راندن اتومبیل آنچنان در بین مردم رواج یافت که برخی از استودیوهای عکاسی، امکان تهیه عکس از مراجعان را با ماکت اتومبیل و در حال رانندگی فراهم کرده بودند؛ همچنین مردم تلاش می کردند که در مراسم عروس کشی، به جای اسب و گاری از اتومبیل استفاده کنند. در زمان پهلوی دوم، با توجه به بهبود اوضاع اقتصادی و واردات اتومبیل به عنوان یک کالای تجاری، تبلیغات و رقابت برای فروش این کالا نیز آغاز شد.
ب – فورد نخستین اتومبیل ساز جهان است و نام هنری فورد، که روزگاری کارمند شرکت ادیسون بود، به عنوان بنیان گذار این صنعت و برند فورد، در بسیاری از مفاهیم و موارد کلیدی تاریخ علوم مارکتینگ و مدیریت دیده می شود. اتومبیل سازی فورد فعالیتش را در آمریکا آغاز کرد و سپس به اروپا و آلمان توسعه داد. بنابراین فورد آلمان زیر مجموعه فورد اروپا، و فورد اروپا زیرمجموعه فورد آمریکاست؛ هر کارخانه ای با توجه به نیاز و خواست بازاری که در آن قرار دارد، مدل های متفاوتی را طراحی و تولید می کند.

شرح آگهی:
“قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود”؛ ضرب المثلی که هنوز هم بعضی ها استفاده می کنند و بیشتر مردم نیز معنی آن را می دانند، هرچند شاید در جامعه امروز ما دیگر کاربردی نداشته باشد، در این روزگار همه هر چیزی را سریع و فوری می خواهند؛ ولی در آن روزگار، هیچ چیزی سریع و راحت به دست نمی آمد و آدم ها می دانستند که برای دست یابی به هرچیزی باید زحمت کشیده و صبر کنند. آگهی در ادامه این ضرب المثل در آن روزگاران زنده و مخاطب جلب کن، بلافاصله وعده می دهد که با جمع کردن حتا کوچکترین پول ها، روزی می توانند کالای گران و لوکسی مانند یک اتومبیل فورد آلمانی را بخرند؛ گذشته از جذابیت خرید اتومبیل، آن هم فورد آلمانی، تقابل “ناچیزترین پس اندازها” با “زیباترین اتومبیل جهان” فضای بسیار دینامیکی در ذهن مخاطب به وجود می آورد که با تصویر قلک سفالی شکسته و پول خردهای داخل آن کامل می شود؛ این پول خردهای ناچیز را می دهی و آن ماشین بزرگ و زیبا را صاحب می شوی! ترکیب بندی قطری المان های تصویر – آن هم قطر بالا راست به پایین چپ – و حرکت از بالا به پایین آن عامل دیگری است که انرژی بیشتری برای درگیر کردن ذهن مخاطب به آگهی می بخشد.
اطلاعات تکمیلی شامل مدل فورد، دو در بودن آن و همچنین نام و نشانی نمایندگی فروش در بهترین فضای ممکن لی-آوت شده؛ چشم مخاطب با یک حرکت L، سریع و راحت تمام پیام آگهی را دریافت می کند.

 

* تصویر از کتاب سرخ و سیاه انتشارات سیته

** درباره مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه

No Comments

Post a Comment