اتومبیل فورد – یک — از مجموعه حاشیه ای بر سرخ و سیاه

اتومبیل فورد – یک — از مجموعه حاشیه ای بر سرخ و سیاه

نام برند:
فورد آلمانی

محصول:
اتومبیل

تگ لاین:
_

کاراکتر برند:

وعده برند:
فورد آلمانی: راحتی و زیبایی

مخاطب آگهی:
آقایان به عنوان تصمیم گیرنده خرید اتومبیل.

پیش زمینه:
الف – نخستین اتومبیل هایی که به ایران وارد شد، دو دستگاه رنو نفت سوز بود که مظفرالدین شاه در سال 1281 خورشیدی از اروپا به ایران آورد و صد البته که رانندگی آن نیز به عهده یک مهندس فرانسوی بود، و شاید دلیل استفاده از واژه “شوفر” در زبان فارسی به سبب ورود نخستین واژگان تخصصی رانندگی، از زبان فرانسه است. احمدشاه قاجار نیز یکی دو اتومبیل به ایران آورد، اما در زمان رضاشاه بود که اتومبیل به عنوان یک کالای لوکس جایگزین درشکه، در بین اعیان، درباریان، دولتمردان و نمایندگان خارجی مقیم ایران جای خود را باز کرد، ولی همچنان تعداد اتومبیل و اتومبیل سواران بسیار اندک بود. اتفاقی که در این دوران افتاد، تبدیل سورچیان و گاریچی ها به شوفر بود که در جامعه آن روز، شغلی باکلاس و مورد توجه جوانان بود. آرزوی داشتن و راندن اتومبیل آنچنان در بین مردم رواج یافت که برخی از استودیوهای عکاسی، امکان تهیه عکس از مراجعان را با ماکت اتومبیل و در حال رانندگی فراهم کرده بودند؛ همچنین مردم تلاش می کردند که در مراسم عروس کشی، به جای اسب و گاری از اتومبیل استفاده کنند. در زمان پهلوی دوم، با توجه به بهبود اوضاع اقتصادی و واردات اتومبیل به عنوان یک کالای تجاری، تبلیغات و رقابت برای فروش این کالا نیز آغاز شد.
ب – فورد نخستین اتومبیل ساز جهان است و نام هنری فورد، که روزگاری کارمند شرکت ادیسون بود، به عنوان بنیان گذار این صنعت و برند فورد، در بسیاری از مفاهیم و موارد کلیدی تاریخ علوم مارکتینگ و مدیریت دیده می شود. اتومبیل سازی فورد فعالیتش را در آمریکا آغاز کرد و سپس به اروپا و آلمان توسعه داد. بنابراین فورد آلمان زیر مجموعه فورد اروپا، و فورد اروپا زیرمجموعه فورد آمریکاست؛ هر کارخانه ای با توجه به نیاز و خواست بازاری که در آن قرار دارد، مدل های متفاوتی را طراحی و تولید می کند.

شرح آگهی:
پرنده سفیدی که از سنگین ترین سمت صفحه یعنی پایین – چپ، به سبک ترین سمت آن یعنی بالا – راست پرواز و حس سبکبالی را به مخاطب القا می کند؛ همچنین چشم مخاطب را از لوگوی فورد تانوس به سمت وعده آگهی می کشاند: “مسافرت با فورد آلمانی همچون پرواز پرندگان راحت و دلپذیر است”؛ و اتومبیل فورد مدل تانوس که از زیر بال پرنده به سمت مخاطب می آید؛ چهره های خوشحال زن و مرد جوان و متجددی که سوار این اتومبیل هستند، گواهی است بر تایید وعده آگهی.
(در ایران از دوران سفرهای طولانی با پای پیاده یا در بهترین حالت با اسب و درشکه که بگذریم، به دوران سفرهای سریعتر اما نه چندان راحت با ماشین لاری ها و ماشین مشتی ممدلی ها می رسیم که داستانی بود پر از آب چشم؛ کما اینکه مورد اخیر دستمایه اشعار طنز عامیانه ای هم شده بود؛ بعد به دوران سفر با قطار یا اتوبوس می رسیم که با وجود بهبود کیفیت سیستم های عمومی حمل و نقل مسافر در سال های اخیر، باز هم به راحتی سفر با اتومبیل شخصی نیست؛ از سوی دیگر در گذشته، سفر، فرصتی بود که تنها براساس ضرورت و به ندرت برای افراد پیش می آمد و اگر دلیل آن کار و درمان نبود و به قصد زیارت و سیاحت انجام می شد، همیشه به صورت خانوادگی و جمعیت زیاد صورت می گرفت. بنابراین تصویر زن و مرد جوانی که دونفره و با اتومبیلی شیک و گرانقیمت در حال سفر هستند، تصویری رویایی برای اکثر زوج های جوان بود)
در نهایت نیز فرم قرارگیری و حس حرکت اتومبیل رو به مخاطب، چشم را به سمت نام و نشانی نماینده فروش اتومبیل فورد تانوس می کشاند.

* تصویر از کتاب سرخ و سیاه انتشارات سیته

** درباره مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه

No Comments

Post a Comment