کولر جنرال – دو — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

کولر جنرال – دو — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

نام برند:
جنرال

محصول:
کولر

تگ لاین:
مقایسه کنید حتمن جنرال را انتخاب خواهید کرد

کاراکتر برند:

وعده برند:
برتری در کیفیت

مخاطب آگهی:
آقایان و خانم های خانه دار

پیش زمینه:
بیشتر مساحت ایران را کویر و بیابان و مناطق گرم تشکیل داده، بنابراین ادامه زندگی و توسعه تمدن در این کشور ممکن نبوده جز یافتن راه های مناسب برای رهایی از گرمای غیرقابل تحمل. یکی از قدیمی ترین سیستم های خنک کننده جهان بادگیرهای معروف ایرانیست که در شهرهای کویری به وفور ساخته می شد، ولی در مناطقی که به دلایلی مختلف معماری ساختمان ها از بادگیر بهره نمی برد، راه حل های دیگری برای خلاصی از گرما وجود داشت که بیشتر این راه حل ها حاصل نبوغ معماران بود؛ دیوارهای ضخیم، عایق های حرارتی مناسبی بود برای حفظ ساکنان از گرما و سرمای بیرون ساختمان؛ سقف های بلند و گاهی گنبدی خانه ها، که مجال جا به جایی هوای گرم اتاق را رو به بالا و هوای خنک را رو به پایین ایجاد می کرد، ساخت پنجره های روبرو در مسیر باد – شمالی و جنوبی یا شرقی و غربی، بسته به اقلیم و جهت وزش باد در آن منطقه – که با باز کردن پنجره های روبرو کوران هوا ایجاد شده و هوای داخل خانه را خنک می کرد؛ ساخت هشتی در خانه ها، اتاق هشت گوشی که در تمام دیوارها پنجره داشت و در فصل گرما با باز کردن تمام پنجره ها جریان هوا اتاق را خنک می کرد و ساکنان خانه برای صرف غذا و استراحت از این اتاق استفاده می کردند؛ همچنین جمع کردن خار و بته پشت پنجره بادگیر خانه و خیس کردن این بته ها که عملی مشابه کولرآبی انجام می داده و با گذشتن جریان هوا از بته های خیس، هم مانع ورود گرد و غبار به خانه می شد و هم هوای ورودی را خنک می کرد؛ یا نصب حصیر روی پنجره ها و در روزهای گرم خیس کردن این حصیر که مکانیسم مشابهی برای خنک کردن هوای ورودی به خانه بود.
اگر نتیجه تحقیق های من درست باشد، کارخانه ارج نخستین تولیدکننده کولر آبی در ایران، اواخر دهه سی خورشیدی این محصول را روانه بازار کرد و سپس آزمایش و بعد هم جنرال به جرگه تولیدکنندگان کولرآبی پیوستند.

شرح آگهی:
در واژه نامه دهخدا برای اصطلاح “فوت آب بودن” این معنی نوشته شده: “در تداول، تماماً یاد گرفتن. از بر بودن”. دو واژه فوت – باد – و آب ارتباط مستقیم با ساختار و روش کار کولر آبی داره؛ پیدا کردن اصطلاحات روزمره ای که تا این حد با محصول همخوان باشه نه تنها اطلاعات عمومی و هوش خوبی می خواد که به شانس هم ربط داره؛ به هرحال استراتژیست این آگهی به اندازه کافی باهوش و خوش شانس بوده که ایده چنین آگهی درخشانی رو ارائه بده تا بتونه بگه: “ساختن کولر برای ما فوته آبه… ولی تنها فوت کردن در آب کافی نیست”! با یک بازی کلامی زیبا هم مهارت و تخصص بالای سازنده را بیان کرده و هم به تکنولوژی کار محصول اشاره کرده و در ادامه برای اینکه بگه کولر ساختن فقط فوت کردن به آب و انجام یک کار ساده نیست، از سایر پیچیدگی های ساخت محصول صبحت می کنه و تاکید می کنه که فقط متخصص های شرکت جنرال مهارت و دقت کافی برای ساخت این محصول به ظاهر ساده اما در باطن پیچیده را دارند؛ یا به عبارت دیگه، مهارت لازم برای ساختن محصولی که مشتری را راضی نگه دارد فقط از آن متخصصان شرکت جنرال است! در پایان نیز با اعتماد به نفس کامل قضاوت را به عهده مشتری گذاشته و از وی خواسته که پس از مقایسه کولر آبی جنرال با کولر آبی سایر تولیدکنندگان و با اطمینان این محصول را خریداری کند. چیدمان متن و تصویر آگهی هم به بهترین شکل در خدمت ارائه مفهوم آن انتخاب شده، فونت سیاه تیتر اصلی ورودی تصویر است که از فوت کردن به آب می گوید و بلافاصله در پایین ما تصویر ساده ای از فوت کردن به آب و روش کار کولر آبی می بینیم، ولی بلافاصله متن شامل اما و اگرها را می خوانیم که باید پاسخ داده شود تا به محصول یعنی کولر آبی جنرال برسیم و این تلفیق متن و تصویر بسیار خوب مفهوم آگهی را به مخاطب القا می کند تا جمله پایانی آگهی را باورپذیر کند.

* تصویر از کتاب سرخ و سیاه انتشارات سیته

** درباره مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه

 

No Comments

Post a Comment