کولر جنرال – یک — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

کولر جنرال – یک — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

نام برند:
جنرال

محصول:
کولر

تگ لاین:
مقایسه کنید حتمن جنرال را انتخاب خواهید کرد

کاراکتر برند:

وعده برند:
برتری در کیفیت

مخاطب آگهی:
آقایان و خانم های خانه دار

پیش زمینه:
بیشتر مساحت ایران را کویر و بیابان و مناطق گرم تشکیل داده، بنابراین ادامه زندگی و توسعه تمدن در این کشور ممکن نبوده جز یافتن راه های مناسب برای رهایی از گرمای غیرقابل تحمل. یکی از قدیمی ترین سیستم های خنک کننده جهان بادگیرهای معروف ایرانیست که در شهرهای کویری به وفور ساخته می شد، ولی در مناطقی که به دلایلی مختلف معماری ساختمان ها از بادگیر بهره نمی برد، راه حل های دیگری برای خلاصی از گرما وجود داشت که بیشتر این راه حل ها حاصل نبوغ معماران بود؛ دیوارهای ضخیم، عایق های حرارتی مناسبی بود برای حفظ ساکنان از گرما و سرمای بیرون ساختمان؛ سقف های بلند و گاهی گنبدی خانه ها، که مجال جا به جایی هوای گرم اتاق را رو به بالا و هوای خنک را رو به پایین ایجاد می کرد، ساخت پنجره های روبرو در مسیر باد – شمالی و جنوبی یا شرقی و غربی، بسته به اقلیم و جهت وزش باد در آن منطقه – که با باز کردن پنجره های روبرو کوران هوا ایجاد شده و هوای داخل خانه را خنک می کرد؛ ساخت هشتی در خانه ها، اتاق هشت گوشی که در تمام دیوارها پنجره داشت و در فصل گرما با باز کردن تمام پنجره ها جریان هوا اتاق را خنک می کرد و ساکنان خانه برای صرف غذا و استراحت از این اتاق استفاده می کردند؛ همچنین جمع کردن خار و بته پشت پنجره بادگیر خانه و خیس کردن این بته ها که عملی مشابه کولرآبی انجام می داده و با گذشتن جریان هوا از بته های خیس، هم مانع ورود گرد و غبار به خانه می شد و هم هوای ورودی را خنک می کرد؛ یا نصب حصیر روی پنجره ها و در روزهای گرم خیس کردن این حصیر که مکانیسم مشابهی برای خنک کردن هوای ورودی به خانه بود.
اگر نتیجه تحقیق های من درست باشد، کارخانه ارج نخستین تولیدکننده کولر آبی در ایران، اواخر دهه سی خورشیدی این محصول را روانه بازار کرد و سپس آزمایش و بعد هم جنرال به جرگه تولیدکنندگان کولرآبی پیوستند.

شرح آگهی:
صحبت از قضاوت که می شود پای سند و مدرک و امضا/ اثر انگشت هم به میان می آید، و این آگهی در دورانی طراحی شده که استفاده از اثر انگشت به عنوان امضای شخص در پای اسناد رواج داشته. ترکیب جمله “جنرال به قضاوت مصرف کنندگان عزیز احترام می گذارد” که با دست نوشته شده و تصویر اثر انگشت، اشاره به گواهی کردن چیزی توسط شخص – مصرف کننده – دارد. در ادامه جمله “جنرال پیشگام در صنایع لوازم خانگی” را می خوانیم و چهار دلیل برای بهتر بودن کولر آبی جنرال نسبت به محصول مشابه رقبا؛ این چهار دلیل “پیشگام بودن” جنرال را تضمین می کند و پیشگام بودن جنرال، تعیین کننده قضاوت مصرف کننده است! در واقع آگهی چشم مخاطب را از بالا به پایین حرکت می دهد و سپس ذهن وی را از پایین به بالا، ابتدا به او می گوید که به قضاوتش احترام می گذارد و سوالی را در ذهنش ایجاد می کند و سپس با پاسخ گفتن به این سوال، ادعای مطرح شده را به نفع خود ثابت می کند. حرکت اریب تیتر آگهی و به موازات آن خط فرضی بین نوشته قرمز جنرال و لوگوی مشکی آن در پایین کار، یک ترکیب بندی تهیجی و چشم گیر ایجاد کرده که چشم را به سوی چهار دلیل برتری جنرال می کشاند. و در پایین کار جمله “مقایسه کنید حتما جنرال را انتخاب خواهید کرد” ارتباط مفهومی مستقیمی با تیتر اصلی دارد و آن را ساپورت می کند.

 

* تصویر از کتاب سرخ و سیاه انتشارات سیته

** درباره مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه

No Comments

Post a Comment