آبگرمکن جنرال – پنج — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

آبگرمکن جنرال – پنج — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

نام برند:
جنرال

محصول:
آب گرم کن

تگ لاین:
خدمت بزرگترین محصول ماست

کاراکتر برند:

وعده برند:
شادابی و رضایت

مخاطب آگهی:
آقایان و خانم های خانه دار

پیش زمینه:
لوله کشی آب، اوایل دهه سی خورشیدی بود که به خانه های تهران رسید؛ آن هم نه یکباره و به سرعت، منطقه به منطقه و کم کم؛ یعنی ایرانیان که اهمیت دادن به شستشو و تمیزی را از چندهزار سال پیش در کارنامه فرهنگی خود دارند، تا آن زمان از حمام های عمومی استفاده می کردند. آبی که در منازل برای شستشوی لباس و ظرف استفاده می شد آبی بود که از راه جوی ها – که البته هیچ شباهتی به جوی های کثیفی که این روزها می بینید نداشت – به آب انبار خانه ها می رسید و سپس با تلمبه به حوض حیاط منتقل و استفاده می شد. در تهران آب آشامیدنی را گاری هایی که به آن “آب شاهی” می گفتند در محله ها می گرداندند و مردم آب آشامیدنی را از این گاری ها آب آشامیدنی را می خریدند. آب این گاری ها از قنات شاه (ناصری) تامین می شد. پس از رسیدن آب لوله کشی به منازل و متداول شدن مصرف آن، پدیده ای به نام آبگرمکن – از نوع نفتی – به ایران آمد؛ آبگرمکن های برند دئوترم (Duo-Therm) که بعدها این برند به عنوان نام محصول و به جای واژه آبگرمکن همه گیر شد. این آبگرم کن ها آب مصرفی سینک و دستشویی را تامین می کرد، چون تا آن زمان در خانه ها حمام ساخته نمی شد و همه مردم به حمام عمومی می رفتند. پس از اضافه شدن لوله کشی آب و آبگرمکن به خانه های ایرانی بود که ساخت حمام در خانه ها آغاز شد و مورد استقبال ایرانیان تمیز حمام دوست قرار گرفت.
حمام یا گرمابه های عمومی دارای دو بخش بود، حمام های نمره و حمام عمومی. حمام عمومی بخش اشتراکی بود و هرکسی می توانست هر زمان که بخواهد وارد و خارج شود. اما بیشتر گرمابه ها چند حمام خصوصی هم به نام حمام نمره داشتند که مراجعان به نوبت و با پرداخت هزینه بیشتر، از آن به صورت انفرادی یا با همراهان استفاده می کردند. همچنین ساعت مراجعه زنان و مردان به گرمابه ها فرق داشت؛ در بسیاری از حمام ها، صبح زود یا آخر وقت به مردان، و ساعات بین روز که رفت و آمد زنان راحت تر بود به ایشان اختصاص داده می شد.

شرح آگهی:
نسخه کودک-محور آگهی قبل؛ استفاده از رنگ قرمز که گرمای محیط حمام را القا می کند، صورت کودکی در حال استحمام با استفاده از فرم گل و وعده “استحمام روزانه کودکان را چون گل شاداب نگه می دارد”؛ پیامی شیرین و دلچسب از سوی جنرال برای مادر و پدرهایی که امکان نصب و استفاده از آبگرم کن را در خانه دارند. رنگ قرمز و استفاده از حرکت گل ها به همراه صورت خندان کودک، انرژی و نشاط را به مخاطب القا می کند، اما تصویر آبگرم کن به شکلی ناشیانه در پیش زمینه و با برش خشک مستطیل روی این فضای شاد دینامیک قرارگرفته که با حال و هوای بقیه طرح و وعده آگهی همخوانی ندارد، همچنین پایین-راست هر صفحه از نظر اصول هنرهای تجسمی ضعیف ترین بخش صفحه است و جای مناسبی برای تصویر یک قهرمان نیست. نام برند در جای بسیار خوبی و در امتداد حرکت گل ها قرارگرفته و سایر توضیحات و لوگوی جنرال به خوبی چیدمان شده است.

 

* تصویر از کتاب سرخ و سیاه انتشارات سیته

** درباره مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه

No Comments

Post a Comment