آبگرمکن جنرال – شش— از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

آبگرمکن جنرال – شش— از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

نام برند:

جنرال

محصول:

آب گرم کن

تگ لاین:

جنرال پیشگام در صنایع خانگی

کاراکتر برند:

وعده برند:

کیفیت محصول و رضایت مشتری

مخاطب آگهی:

آقایان و خانم های خانه دار

پیش زمینه:

لوله کشی آب، اوایل دهه سی خورشیدی بود که به خانه های تهران رسید؛ آن هم نه یکباره و به سرعت، منطقه به منطقه و کم کم؛ یعنی ایرانیان که اهمیت دادن به شستشو و تمیزی را از چندهزار سال پیش در کارنامه فرهنگی خود دارند، تا آن زمان از حمام های عمومی استفاده می کردند. آبی که در منازل برای شستشوی لباس و ظرف استفاده می شد آبی بود که از راه جوی ها – که البته هیچ شباهتی به جوی های کثیفی که این روزها می بینید نداشت – به آب انبار خانه ها می رسید و سپس با تلمبه به حوض حیاط منتقل و استفاده می شد. در تهران آب آشامیدنی را گاری هایی که به آن “آب شاهی” می گفتند در محله ها می گرداندند و مردم  آب آشامیدنی را از این گاری ها آب آشامیدنی را می خریدند. آب این گاری ها از قنات شاه (ناصری) تامین می شد. پس از رسیدن آب لوله کشی به منازل و متداول شدن مصرف آن، پدیده ای به نام آبگرمکن – از نوع نفتی – به ایران آمد؛ آبگرمکن های برند دئوترم (Duo-Therm) که بعدها این برند به عنوان نام محصول و به جای واژه آبگرمکن همه گیر شد. این آبگرم کن ها آب مصرفی سینک و دستشویی را تامین می کرد، چون تا آن زمان در خانه ها حمام ساخته نمی شد و همه مردم به حمام عمومی می رفتند. پس از اضافه شدن لوله کشی آب و آبگرمکن به خانه های ایرانی بود که ساخت حمام در خانه ها آغاز شد و مورد استقبال ایرانیان تمیز حمام دوست قرار گرفت.

حمام یا گرمابه های عمومی دارای دو بخش بود، حمام های نمره و حمام عمومی. حمام عمومی بخش اشتراکی بود و هرکسی می توانست هر زمان که بخواهد وارد و خارج شود. اما بیشتر گرمابه ها چند حمام خصوصی هم به نام حمام نمره داشتند که مراجعان به نوبت و با پرداخت هزینه بیشتر، از آن به صورت انفرادی یا با همراهان استفاده می کردند. همچنین ساعت مراجعه زنان و مردان به گرمابه ها فرق داشت؛ در بسیاری از حمام ها، صبح زود یا آخر وقت به مردان، و ساعات بین روز که رفت و آمد زنان راحت تر بود به ایشان اختصاص داده می شد.

شرح آگهی:

بازارگرمی در آگهی آبگرم کن و تسخیر جایگاه “بهترین جنس” در ذهن مخاطب؛ تیتر “جنس خوب نمی مونه” که نقطه حروفش حذف شده ولی باز هم خوانده و درک می شود و واگذار کردن تکمیل پیام به مخاطب، نشان از اعتماد به نفس کامل برند جنرال دارد، لیبل “فروخته شده است” متصل به تصویر آبگرم کن اقبال گرم مخاطبان نسبت به آبگرم کن جنرال را نشان می دهد و  اسلوگان “جنرال پیشگام در صنایع خانگی” دلیل این استقبال را توضیح می دهد. جمله “جنرال به قضاوت مصرف کنندگان عزیز احترام می گذارد” در ظاهر و لایه نخست، برند جنرال را به عنوان یک برند مشتری مدار معرفی می کند اما در لایه دوم و به صورت ضمنی از نحوه تکمیل تیتر بدون نقطه توسط مخاطب به خودش امتیاز می دهد و می گوید ما به قضاوت خوب شما درباره خودمان احترام می گذاریم! و در پایان باز هم قضاوتی که از سر اعتماد به نفس بدون ارائه هیچ اطلاعاتی به مخاطب واگذار می شود “مقایسه کنید حتما آبگرمکن جنرال را انتخاب خواهید کرد”. لی آوت عمودی این آگهی از تیتر شروع شده و چشم مخاطب روی یک خط مستقیم به پایین حرکت می کند، اما برای پرهیز از یک طرح بی رمق و ناموفق در جذب توجه مخاطب، لیبل قرمز خطوط افقی و عمودی را شکسته و حرکت آزاد دارد، در عین حال که لیبل “فروخته شده است” قرمز بلافاصله با لوگوی قرمز جنرال ارتباط برقرار کرده و مفهوم استقبال زیاد خریداران را به این برند اختصاص می دهد.

* تصویر از کتاب سرخ و سیاه انتشارات سیته

** درباره مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه

No Comments

Post a Comment