کرکره لوکسافلکس — سه — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

کرکره لوکسافلکس — سه — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

نام برند:

لوکسافلکس

محصول:

کرکره

اسلوگان:

آسایش زندگی را تامین می کند

کاراکتر برند:

ندارد.

وعده برند:

آسایش زندگی

پیش زمینه:

در معماری سنتی ایران و به خصوص در شهرهای کویری و حاشیه کویر، استفاده از شیشه های رنگی یکی از راه های کنترل مقدار و شدت نوری بود که وارد خانه می شد؛ این شیشه ها علاوه بر زیبایی و کنترل نور، باعث دور شدن مگس و سایر حشرات نیز می شد؛ ولی این راه حل گرانقیمت تنها در خانه اعیان و اشراف کاربرد داشت؛ پرده های پارچه ای و انواع حصیر، راه حلی بود که عموم مردم برای در امان بودن از نور و گرمای خورشید استفاده می کردند. کرکره، برخلاف آن چه که ممکن است تصور کنید، محصولی مدرن و قرن بیستمی نیست، استفاده از کرکره در مصر و چین باستان مرسوم بوده و زمانی که در قرن هجدهم میلادی این محصول توسط ایرانی ها به ونیز برده شد، هزاران سال بود که در شرق استفاده می شد و پس از آن به سرعت در ونیز گسترش یافت. امروزه دو مدل “کرکره ایرانی” و “کرکره ونیزی” از جمله معروف ترین مدل های کرکره به شمار می آید.

مخاطب پیام آگهی:

خانم ها به عنوان تصمیم گیرندگان برای دکوراسیون منزل و آقایان به عنوان تصمیم گیرندگان برای دکوراسیون دفاتر اداری و شرکت ها (در آن زمان حضور خانم ها در سمت های مدیریتی بسیار کم بود).

شرح آگهی ها:

فرم نشستن، انعطاف اغراق شده بدن و لبخند بزرگی که بر چهره زن نقش بسته، همه نشان از حال خوب و آرامش وی دارد. کرکره قرمز در پس زمینه، نشان دهنده محیط شاد خانه است که با آرایش مو و لباس متجددانه زن بسیار همخوان است – این مدل مو و لباس، در زمان خود بسیار شیک و جوان پسند بود و ظاهرن نخستین زنی که شلوار تنگ را با کفش های تخت باله پوشید ادری هیپبورن، یکی از محبوب ترین هنرپیشه های هالیوود بود. آناتومی باریک و بلند زن نیز شبیه به آناتومی ادری هیپبورن انتخاب شده؛ در کل این زن لاغراندام موکوتاه با این لباس، خنده و کتابی در دست، شباهت زیادی به کاراکتری دارد که ادری هیپبورن در فیلم “Funny face” بازی کرد، این فیلم در سال  1957 میلادی ساخته شده بود، ولی درباره تقدم و تاخر ساخت آن فیلم و این آگهی اطلاعات دقیقی ندارم – کادر عمودی و باریک آگهی ابتدا شاید کوچک بودن خانه و کم بودن جا را تداعی کند ولی انعطاف بدن زن و خوشحالی او در تقابل با این حس، در نهایت حس راحتی و آسایشی را که پیام آگهی از آن صحبت می کند همراه دارد. ورودی تصویر صورت خندان زن است و سپس حرکت بدن و پاهای وی، چشم را به سمت بالا و شعار آگهی می برد که درباره آلومینیومی بودن محصول و مزایای استفاده از آن صحبت می کند: “کرکره تمام آلومینیومی لوکسافلکس آسایش زندگی را تامین می کند”، همان آسایشی که مخاطب در صورت زن می بیند؛ کمی پایین تر امضای لوکسافلکس روی محصول نوشته شده و در پایین صفحه نیز نام و نشانی نماینده انحصاری فروش نوشته شده.

* تصویر از کتاب سرخ و سیاه انتشارات سیته

** درباره مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه

No Comments

Post a Comment