کرکره لوکسافلکس — یک — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

کرکره لوکسافلکس — یک — از مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه”

نام برند:

لوکسافلکس

محصول:

کرکره

اسلوگان:

نور سرکش خورشید را مهار کنید

کاراکتر برند:

ندارد.

وعده برند:

مهار نور سرکش خورشید

پیش زمینه:

در معماری سنتی ایران و به خصوص در شهرهای کویری و حاشیه کویر، استفاده از شیشه های رنگی یکی از راه های کنترل مقدار و شدت نوری بود که وارد خانه می شد؛ این شیشه ها علاوه بر زیبایی و کنترل نور، باعث دور شدن مگس و سایر حشرات نیز می شد؛ ولی این راه حل گرانقیمت تنها در خانه اعیان و اشراف کاربرد داشت؛ پرده های پارچه ای و انواع حصیر، راه حلی بود که عموم مردم برای در امان بودن از نور و گرمای خورشید استفاده می کردند. کرکره، برخلاف آن چه که ممکن است تصور کنید، محصولی مدرن و قرن بیستمی نیست، استفاده از کرکره در مصر و چین باستان مرسوم بوده و زمانی که در قرن هجدهم میلادی این محصول توسط ایرانی ها به ونیز برده شد، هزاران سال بود که در شرق استفاده می شد و پس از آن به سرعت در ونیز گسترش یافت. امروزه دو مدل “کرکره ایرانی” و “کرکره ونیزی” از جمله معروف ترین مدل های کرکره به شمار می آید.

مخاطب پیام آگهی:

خانم ها به عنوان تصمیم گیرندگان برای دکوراسیون منزل و آقایان به عنوان تصمیم گیرندگان برای دکوراسیون دفاتر اداری و شرکت ها (در آن زمان حضور خانم ها در سمت های مدیریتی بسیار کم بود).

شرح آگهی ها:

حرکت عمودی کرکره در سمت چپ تصویر که حس اقتدار و ایستایی را منتقل می کند، بند کرکره که خورشید را به دست کرکره گرفتار کرده و قیافه شکست خورده و عصبانی خورشید که در حال ترک صحنه است؛ بهتر از این هم می شد وعده برند – مهار کردن نور سرکش خورشید – را تصویر کرد؟ یک آگهی قصه گوی بسیار موفق، هم در کلام و هم درتصویر. ورودی تصویر همان برنده نبرد – کرکره – است، حرکت بند کرکره چشم را به سوی بازنده – خورشید – می کشد – و سپس از بالا به پایین داستان – پیام آگهی – خوانده می شود، ” با کرکره لوکسافلکس نور سرکش خورشید را مهار کنید”؛ در ادامه حرکت چشم، نام و نشانی نماینده انحصاری دیده می شود و در پایان لوگوی لوکسافلکس که با فونتی شبیه به خط تحریری، نقش امضا و هویت نویسنده داستان را بازی می کند.

* نکته جالب این آگهی، انتخاب جنسیت مردانه برای خورشید است که بهتر از جنسیت زنانه می تواند ایجاد مزاحمت، درگیر نبرد و عصبانی شدن را القا کند. البته در اساطیر ایران جنسیت خورشید همیشه مرد بوده – میترا یا همان ایزد مهر – اما در قرن های اخیر به دلایلی که از آن مطمئن نیستم، ما شاهد المان “خورشید خانم” و مونث شمرده شدن خورشید در فرهنگ ایرانی هستیم.

* تصویر از کتاب سرخ و سیاه انتشارات سیته

** درباره مجموعه “حاشیه ای بر سرخ و سیاه

No Comments

Post a Comment